(قسمت اول): زبان مردم ترکیه به صورت باورنکردنی‌ای اصرار دارن انگلیسی نفهمن. یعنی حتی one و two رو هم نمی‌‌خوان بفهمن تا اینکه با دست نشون بدید. از این جهت می‌گم نمی‌خوان بفهمن چون با رسم الخط انگلیسی و این حجم توریست شما هیچ تلاشی هم نکنی…

باید از یه ایرانی بهتر انگلیسی صحبت کنی. اما در ترکیه شما دو گروه آدم داری گروهی که وقتی بفهمه انگلیسی صحبت می‌کنی اصلا صورتش رو اون سمت می‌کنه (مثلا در بازار بزرگ) و گروه دیگه‌ای که سعی می‌کنه کارت رو راه بندازه (بیشتر جوان‌ها).

در تمام سطح شهر بیشتر از انگلیسی ترکی می‌بینید و خیلی محدود منوها توضیح انگلیسی هم دارن. با این حال نگران نباشید ۴-۵ تا حرف رو یاد بگیرید دیگه می‌تونید خط ترکی رو هم مثل انگلیسی بخونید. با این حال فهمیدن گفتار اصلا کار راحتی نیست (مگر اینکه از قبل ترک زبان باشید)

دانشگاه‌های ترکیه اکثرا به زبان ترکی تدریس می‌کنن و البته بعضی از رشته‌ها رو ممکنه دوره انگلیسی هم داشته باشن (شاید ۳۰-۴۰ درصد رشته‌ها) اما حتما انگلیسی به مراتب گرون‌تر از دوره‌های ترکی است. موقعیت‌های کاری هم جز در شرکت‌های بین المللی بزرگ؛ آگهی‌ها ترکی و مصاحبه هم ترکیست.

نکته: خط ترکیه با پیگیری آتاتورک در ۱۹۳۲ از حروف عربی به حروف انگلیسی تغییر کرد شما فرض کن با فارسی می‌خواستی این کار رو کنی چند نفر جامه می‌دریدن اما آتاتورک با همراهی گروه‌های مختلف این تغییر رو رسما در کاخ دلماباغچه اعلام کرد و اولین قدم جهانی شدن رو برداشت.

(قسمت ٢): دریا دریا نعمت است. غذا می‌دهد، حرکت می‌دهد، تماشایش لذت دارد، قدرت می‌دهد و سرگرم می‌‌کند. به نظرم مردمی که دریا ندارن چیزهای زیادی رو در زندگی از دست دادن.

مردم استانبول هنوز عصرها بهترین تفریح شون نشستن کنار دریاست و البته مهمه که از همه جا میشه به دریا دسترسی داشت حتی از مرکز شهر. فکر می‌کنم شهرهای کمی هستن که این طور به دریا دسترسی دارن.

الان که هوا گرم‌تر شده مردم ساعت‌ها کنار دریا آفتاب می‌گیرن، مست می‌کنن و می‌شینن و ساعت‌ها صحبت می‌کنن.

بعضی با یک چوب و نخ تمام پروتیین مورد نیازشون رو رایگان از همین دریا تامین می‌کنند یا از همین دریا پول در میارن.

دریا توریستها رو سرگرم می‌کنه روزانه چند ده تور برگزار میشه. کشتی ها هر ساعت هزاران مسافر رو جابجا می‌کنند و مردم از دیدن دریا شعف زده می‌شن.

این تعلق به دریا بی دلیل هم نیست چندین جنگ در همین دریا انجام شده و فوج فوج مردمی که در این دریا کشته شدن. عثمانی‌ها همه فاتحان و مغلوبان دریا بودند.

osmani